Trening mentalny: czy oczekiwania wpływają na rezultaty? Jak oczekiwania wpływają na to, co nas spotyka? Dlaczego warto zwracać uwagę na to, co się myśli i mówi?
Oczekiwania a rezultaty – Eksperyment
To doświadczenie zmieniło moje myślenie o przyczynach tego, co nas spotyka. Przeprowadziła je dwójka psychologów Rosenthal i Jacobson (Lenore Jacobson – nie mylić z Edmundem ;). Najpierw, na początku roku szkolnego, w jednej ze szkół podstawowych zrobili uczniom testy na inteligencje, a potem powiadomili nauczycieli, którzy uczniowie są wybitnie zdolni.
Na koniec roku szkolnego naukowcy wrócili do szkoły i stwierdzili, że wybitnie zdolni uczniowie osiągnęli zdecydowanie lepsze wyniki niż ich rówieśnicy.
To normalne, że wybitnie zdolni uczniowie osiągają wybitne wyniki. W tym przypadku był tylko jeden problem:
Nie było żadnych testów na inteligencję, a „wybitnie zdolni” uczniowie zostali wybrani za pomocą losowania.
Wiara, a rezultat
Samo oczekiwanie nauczycieli, że uczniowie będą dobrzy, wywołało znaczący postęp w ich nauce!
Jak to możliwe?
Nauczyciele WIEDZIELI, a przynajmniej tak im się wydawało, że mają bardzo zdolnych uczniów i to wystarczyło, żeby Ci uczniowie osiągnęli SUKCES.
Sama WIARA nauczycieli w swoich uczniów wystarczyła,
aby stali się lepszymi uczniami.
Psychologowie nie monitorowali tego, co działo się w trakcie roku szkolnego. Zjawisko to nazwali samospełniającym się proroctwem.
Samospełniające się proroctwo
Samospełniające się proroctwo w tym przypadku wyjaśniali tym, że nauczyciele musieli nieświadomie podejmować działania bardziej stymulujące wybitnych uczniów… A “wybitni uczniowie” reagowali bardziej aktywnie na te stymulanty, przez co osiągali zdecydowanie lepsze wyniki.
Każdy z nas ma pewne oczekiwania w życiu i wobec życia, każdy afirmuje swoje życie, każdy miał, ma swoich nauczycieli, dobrych lub lepszych, którzy w nich wierzyli, i większość z nas jest nauczycielami dla swoich dzieci, ale i dorosłych, więc…
Świadomość oczekiwań
Zwracaj uwagę na to, CZEGO SIĘ SPODZIEWASZ.
Na przykładzie nauczycieli i uczniów: Świat staje się taki, jaki myślisz, że jest.
Zastanów się: czego chcesz i co możesz zrobić, aby to osiągnąć?
Jak uruchomić samospełniające się proroctwo
Jeśli jesteś rodzicem – spodziewaj się najlepszego po swoim dziecku.
Jeśli jesteś nauczycielem, oczekuj najlepszego po swoich uczniach.
Jesteś pracodawcą – spodziewaj się najlepszego po swoich pracownikach.
Jesteś dzieckiem – oczekuj najlepszego po swoich rodzicach i nauczycielach…
Kimkolwiek nie jesteś – warto świadomie decydować o tym, w co się wierzy i czego się oczekuje, ponieważ to, w co wierzysz, decyduje o Twojej aktywności i skutkach jakie wywołujesz w świecie.
Dlatego nie dziw się, że negatywne oczekiwania wywołują negatywne skutki.
Chcesz czegoś lepszego – oczekuj lepszego.
Trening mentalny i oczekiwanie
W treningu mentalnym, dla wzmocnienia siły swoich oczekiwań (wiary w swój Cel), możesz stosować afirmacje, medytacje, wizualizacje. Dzięki temu mocniej poczujesz efekt końcowy i uwierzysz w to, czego oczekujesz. Dzięki treningowi mentalnemu szybciej przekonujesz Podświadomość do osiągnięcia swoich Celów.
Afirmacje, wizualizacje, medytacje nie zastępują działania, ale utrwalają i programują nowe przekonania, wzorce, schematy i prowokują takie postawy, zdarzenia i aktywności, które przybliżają do spełnienia przekonań i wzorców. Na ogół dzieje się to nieświadomie, nie myślisz o tym, bo zajęty jesteś lub zajęta codziennością. Pomyśl, co możesz osiągnąć, gdy zaczniesz świadomie korzystać z MOCY SWOICH OCZEKIWAŃ?
Doświadczenie z nauczycielami pokazuje, że “obiektywna prawda” (w tym przypadku poziom inteligencji uczniów) nie ma aż tak dużego znaczenia, jakby się wydawało. Ważne jest to, w co jesteś w stanie uwierzyć. I nie chodzi tutaj o “deklarowaną wiarę”, tą z poziomu głowy. Tutaj ważne jest to, w co jesteś w stanie prawdziwie uwierzyć całym swoim jestestwem.
I dlatego też łatwiej jest osiągać cele ludziom, którzy nie wiedzą, że “coś jest niemożliwe”…
Czy to nie piękne i magiczne?
YouTube: trening mentalny: oczekiwania a rezultaty